Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 28 lutego 2024, 12:00

Gambler – dla żółtych stron. Wspominamy kultowe czasopisma o grach

Spis treści

Gambler – dla żółtych stron

Gambler to jeszcze jeden magazyn, w redakcji którego znalazły się osoby opuszczające okręt o nazwie Top Secret, to także bezpośredni rywal Secret Service’u i ŚGK. Ukazywał się prawie tak długo jak SS – od 1993 do 1999 roku. Pierwszymi numerami przypominał kolejne na rynku zwykłe czasopismo o grach, ale wkrótce Gambler zaczął wypracowywać sobie własną tożsamość, a dziś zaliczylibyśmy go zapewne do prasy dla hardcore’owych graczy. Jego wizytówką szybko stał się dział „TeTe”, czyli słynne „żółte strony”, które początkowo zawierały jedynie standardowy zestaw porad do gier „tips & tricks”. Z czasem zaczęły się tam pojawiać wyspecjalizowane artykuły rozkładające gry na czynniki pierwsze lub znacznie przybliżające ich tematykę.

Na żółtych stronach było coś dla fanów symulatorów, było EKG, czyli Elitarny Klub Generałów dla miłośników strategii, klub Frontiera skupiający kosmicznych tułaczy czy Gildia RPG. Nie można też nie wspomnieć o felietonach Dr. Destroyera, tekstach Piekary i innych autorów. Gambler był też pionierem targów growych w Polsce, na długo przed Poznań Game Arena i Warsaw Games Week. Organizowana przez wydawcę i redakcję w latach 90. Gambleriada skupiała wtedy pod jednym dachem całą grową branżę w Polsce, a odwiedzających były dziesiątki tysięcy.

Wspomina Adam „T_Bone” Kusiak

Gambler to dla mnie trochę takie złote czasy gamingu. Magazyn ten był ściśle powiązany z moimi ulubionymi gatunkami: strategiami i symulatorami. Każdy istotny gatunek był reprezentowany także na „żółtych stronach” (Elitarny Klub Generałów, Klub Symulatora), gdzie czytało się różne rozkminy społeczności. Mam gdzieś w szafie ostatni numer – 12/1999, który można połączyć ze śmiercią symulatorów lotniczych w mainstreamie – jest tam recenzja Flankera 2.0. To z płytek Gamblera instalowałem pierwsze łatki do gier, chociażby patch do Hidden & Dangerous. Barwnych postaci tam nie brakowało – Uchański, Zieliński, Piekara. Na Gambleriadzie, niestety, nigdy nie byłem.

Reset – coś więcej niż gry

Pierwsze kłopoty z prawami do tytułu Secret Service w żadnym przypadku nie są związane z pretensjami amerykańskiej agencji ochraniającej prezydenta USA. Pojawiły się po odejściu kluczowych osób z redakcji tego czasopisma, które wkrótce po tym założyły kolejny periodyk, tym razem nazywając go – być może nieco symbolicznie, by zostawić za sobą poprzednie projekty – Resetem. Pierwszy numer ukazał się w kioskach w maju 1997 roku, ostatni w lipcu 2001.

Zostało jeszcze 43% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...

... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium

Abonament dla Ciebie

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej